Omgaan met medische incidenten
GOMA-aanbevelingen toegelicht
Hoe ga je als zorgaanbieder zorgvuldig en doordacht om met een medisch incident? De Gedragscode Openheid Medische Aansprakelijkheid (GOMA) helpt zorgaanbieders om op een zorgvuldige en doordachte manier om te gaan met medische incidenten. Dit begint met een correcte en transparante aanpak direct nadat een incident bekend wordt.
GOMA stimuleert een cultuur van wederzijds vertrouwen, openheid en samenwerking, zodat medische incidenten op een eerlijke, voortvarende en rechtvaardige manier worden afgehandeld. Maar wat betekent dat concreet voor zorgaanbieders?
In deze serie licht Medirisk-advocaat Lenore Beij enkele belangrijke aanbevelingen uit de GOMA 2022 toe, met steeds één vraag centraal: wat kun je hier als zorgaanbieder mee?
- GOMA-aanbeveling toegelicht. Aanbeveling 25: vaststellingsovereenkomst

- GOMA-aanbeveling toegelicht. Aanbeveling 18: aandacht voor behoeften patiënt

- GOMA-aanbeveling toegelicht. Aanbeveling 16: gesprek schadevergoeding

- GOMA-aanbeveling toegelicht. Aanbeveling 14: gekwalificeerde belangenbehartiger

- GOMA-aanbeveling toegelicht. Aanbeveling 13: informeren en inventariseren behoeften patiënt

- GOMA-aanbeveling toegelicht. Aanbeveling 12: medeleven betuigen

- GOMA-aanbeveling toegelicht. Aanbeveling 10: voorbereiding gesprekken

- GOMA-aanbeveling toegelicht. Aanbeveling 9: zo spoedig mogelijk informeren

- GOMA-aanbeveling toegelicht. Aanbeveling 5: begeleiding zorgverlener

- GOMA-aanbeveling toegelicht. Aanbeveling 3: begeleiding patiënt

- GOMA-aanbevelingen toegelicht. Aanbeveling 2: patiëntvriendelijk en open klimaat

Contact
Heeft uw organisatie een juridisch vraagstuk?
Vul onderstaand formulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.