Hoe ga je om met een medisch incident?
GOMA-aanbeveling toegelicht. Aanbeveling 3: begeleiding patiënt
Hoe ga je als zorgaanbieder om met een medisch incident? De Gedragscode Openheid Medische Aansprakelijkheid (GOMA) helpt zorgaanbieders om op een goede en vlotte manier om te gaan met medische incidenten. Dit begint met een correcte en transparante aanpak direct nadat een incident bekend wordt.
GOMA stimuleert een cultuur van wederzijds vertrouwen, openheid en samenwerking, zodat medische incidenten op een eerlijke, voortvarende en rechtvaardige manier worden afgehandeld. Maar wat betekent dat concreet voor zorgaanbieders?
In deze serie licht Medirisk-advocaat Lenore Beij enkele belangrijke aanbevelingen uit de GOMA 2022 toe, met steeds één vraag centraal: wat kun je hier als zorgaanbieder mee?

Deze keer bespreken we aanbeveling 3:
De zorgaanbieder voorziet in mogelijkheden voor begeleiding en ondersteuning van de patiënt gedurende het traject voor de afhandeling van incidenten, klachten en verzoeken om schadevergoeding, bij voorkeur door het aanwijzen van één contactpersoon.
Wat is de kern van deze GOMA-aanbeveling?
Voor patiënten is het al ingrijpend genoeg als er iets misgaat in hun zorgtraject. Dan wil je niet dat zij zelf moeten uitzoeken bij wie ze terecht kunnen met hun vragen.
Daarom stelt GOMA voor: wijs één contactpersoon aan. Iemand die bereikbaar is, vragen beantwoordt en overzicht houdt over het hele traject, van klacht tot eventuele schadevergoeding.
Wat vraagt dit van een zorgaanbieder?
Dit vraagt om duidelijke interne afspraken. Wie is het aanspreekpunt? Hoe zorg je dat diegene overzicht houdt, ook als er meerdere afdelingen of disciplines bij betrokken zijn?
Veel zorgorganisaties willen hier stappen in zetten, maar vinden het lastig om de betrokken afdelingen bij elkaar te brengen en lopen aan tegen de praktijk:
- wie is geschikt voor deze rol?
- hoe zorgen we dat diegene het hele traject goed blijft volgen?
- hoe zorgen we dat dit contact ook echt waarde toevoegt voor de patiënt?
De juiste persoon op de juiste plek
Je hebt iemand nodig die overzicht houdt, verantwoordelijkheid neemt en zich inzet voor een goede afhandeling. Een aanspreekpunt dat bereikbaar is voor alle vragen van de patiënt en de afhandeling ziet als onderdeel van goede nazorg. Intern kunnen er meerdere mensen betrokken zijn, maar extern treedt er maar één persoon naar voren. Op die manier wordt voorkomen dat onnodige vertraging ontstaat, verkeerde verwachtingen worden gewekt en meerdere mensen tegelijk bezig zijn met dezelfde vragen van de patiënt..
Zorg er dus voor dat je de juiste personen op de juiste plek hebt, om een goede begeleiding van de patiënt en het traject te waarborgen. Alleen zo bied je rust en duidelijkheid aan de patiënt en werk je aan een open, mensgerichte zorgcultuur.
De GOMA-aanbevelingen toepassen
Wil je eens sparren over hoe je openheid een vanzelfsprekend onderdeel maakt van je zorgproces? Neem contact op met Lenore Beij.