Bredere aanpak met Safety-II
Leren van succes
Safety-II biedt een bredere kijk op patiëntveiligheid door niet alleen te analyseren wat misgaat, maar juist te begrijpen waarom het vaak goed gaat. Dit perspectief benadrukt de veerkracht en het aanpassingsvermogen van zorgverleners in complexe situaties. Door te leren van succesvolle zorgprocessen kunnen we systemen verder versterken en patiëntveiligheid duurzaam verbeteren.
Nieuw Veiligheidsdenken
Met Nieuw Veiligheidsdenken stappen we af van zoeken naar oorzaken van een onverwachte gebeurtenis. In plaats daarvan stimuleren we het leren in de dagelijkse praktijk.
Learning Teams
Learning Teams zijn gericht op leren en bieden een diepgaander inzicht in het werk, inclusief de context waarin beslissingen worden genomen.
FRAM
De FRAM-methode stelt zorgverleners in staat een model te maken van de dagelijkse praktijk, met al zijn aanpassingen en variaties.
Fellowship
Het programma ‘Medirisk Fellowship Nieuw Veiligheidsdenken in de zorg’ richt zich op het verbeteren van patiëntveiligheid.
Leren van succesvolle processen
Focus op wat werkt
De Deense professor Erik Hollnagel introduceerde Safety-II in zijn whitepaper. Hij stelt dat veiligheid niet alleen wordt bepaald door de afwezigheid van incidenten, maar vooral door wat dagelijks goed gaat. Leren van alleen fouten is beperkt; we moeten juist leren van succesvolle processen. Safety-II focust op het versterken van wat goed werkt, omdat mensen hun werk aanpassen aan veranderende omstandigheden. Veiligheidsmanagement moet verschuiven van ‘zo min mogelijk fouten’ naar ‘zo veel mogelijk succes’. Dit noemen we Safety-II: het vermogen om in verschillende situaties te slagen.
