Hoe ga je om met een medisch incident?
GOMA-aanbeveling toegelicht. Aanbeveling 5: begeleiding zorgverlener
Hoe ga je als zorgaanbieder om met een medisch incident? De Gedragscode Openheid Medische Aansprakelijkheid (GOMA) helpt zorgaanbieders om op een goede en vlotte manier om te gaan met medische incidenten. Dit begint met een correcte en transparante aanpak direct nadat een incident bekend wordt.
GOMA stimuleert een cultuur van wederzijds vertrouwen, openheid en samenwerking, zodat medische incidenten op een eerlijke, voortvarende en rechtvaardige manier worden afgehandeld. Maar wat betekent dat concreet voor zorgaanbieders?
In deze serie licht Medirisk-advocaat Lenore Beij enkele belangrijke aanbevelingen uit de GOMA 2022 toe, met steeds één vraag centraal: wat kun je hier als zorgaanbieder mee?

Deze keer bespreken we aanbeveling 5:
De zorgaanbieder voorziet in mogelijkheden voor begeleiding en ondersteuning van de zorgverlener bij de afhandeling van incidenten, klachten en verzoeken om schadevergoeding.
Wat is de kern van deze GOMA-aanbeveling?
Waar aanbeveling 3 [link naar toelichting aanbeveling 3] zich richt op begeleiding van de patiënt, draait deze aanbeveling om de zorgverlener. Want ook zorgverleners kunnen flink geraakt worden als er iets misgaat. Zij willen de patiënt de beste behandeling geven. Als dat niet lukt, doet dat wat met hen. Het kan leiden tot onzekerheid, stress of zelfs uitval. Goede ondersteuning helpt zorgverleners om met deze situaties om te gaan en hun werk te blijven uitvoeren.
Wat kun je als zorgaanbieder doen?
Er zijn al vormen van ondersteuning, zoals peersupport, collega’s die luisteren en meedenken. Maar dat is nog lang niet overal goed georganiseerd en zou veel steviger kunnen worden ingezet.
Wat ook helpt:
- Richt een laagdrempelig intern loket in, waar zorgverleners terechtkunnen met hun verhaal en vragen.
- Zorg voor een vaste contactpersoon die zorgverleners begeleidt, informeert en ondersteunt bij het afhandelen van een incident.
- Kies iemand die communicatief sterk is en vertrouwen wekt, iemand die snapt wat er speelt, weet wat er nodig is en de zorgverlener goed kan informeren over wat hem of haar te wachten staat.
De GOMA-aanbevelingen toepassen
Wil je eens sparren over hoe je begeleiding en ondersteuning een vanzelfsprekend onderdeel maakt van je zorgproces? Neem contact op met Lenore Beij.