Voor patiënten
Hoe kunnen wij u helpen?
Zo werkt onze claimprocedure
Als er iets misgaat bij een medische behandeling in een ziekenhuis of andere zorginstelling, dan kan dat grote gevolgen hebben voor u als patiënt. Daarom wij streven wij ernaar om de impact van een medisch incident voor u zo klein mogelijk te maken.
Als u door een medisch incident schade heeft ondervonden en de zorginstelling daarvoor aansprakelijk wilt stellen, komt er veel op u af. De procedure die volgt is misschien langer en complexer dan u in het begin verwacht. Daarom hebben wij voor u de belangrijkste stappen op een rij gezet.
U kunt ook de video hieronder bekijken. In de brochure Uw schadeclaim wat gebeurt ermee kunt u alles nog eens nalezen.
Het claimproces stap voor stap
-
U dient een claim in
Uw zorginstelling is voor medische aansprakelijkheid verzekerd bij Medirisk. Dat betekent dat wij uw claim beoordelen. U vraagt zich misschien af wat er nu gaat gebeuren en hoelang het duurt voordat u duidelijkheid hebt. Vragen over uw persoonlijk dossier kunt u voorleggen aan uw belangenbehartiger. Heeft u die niet, neem dan contact op met uw schadebehandelaar bij Medirisk.
- Informatie verzamelen
- Persoonlijk gesprek
- Wij beoordelen uw claim
- Uw claim wordt erkend
- Uw claim wordt afgewezen
U dient een claim in
Uw zorginstelling is voor medische aansprakelijkheid verzekerd bij Medirisk. Dat betekent dat wij uw claim beoordelen. U vraagt zich misschien af wat er nu gaat gebeuren en hoelang het duurt voordat u duidelijkheid hebt. Vragen over uw persoonlijk dossier kunt u voorleggen aan uw belangenbehartiger. Heeft u die niet, neem dan contact op met uw schadebehandelaar bij Medirisk.
Hoe snel is uw claim afgehandeld?
U hoort in beginsel binnen drie maanden of uw claim wordt erkend of afgewezen. Duurt het langer, dan laten wij u weten wat de reden voor de vertraging is, bijvoorbeeld omdat wij nog wachten op informatie van derden of van een medisch adviseur. Wij realiseren ons hoe moeilijk deze periode voor u kan zijn. Daarom doen wij er alles aan u zo snel mogelijk inhoudelijk te berichten.
Als wij aansprakelijkheid erkennen, betekent dat niet dat uw claim direct kan worden afgehandeld. Medirisk zal eerst de omvang van de schade bepalen die het gevolg is van onzorgvuldig medisch handelen. Het is afhankelijk van uw persoonlijke situatie hoeveel tijd het kost om zorgvuldig onderzoek te doen.
Wilt u meer weten over hoe wij met uw claim omgaan? Leest u dan de brochure Zo regelt Medirisk uw schade
Delen medisch advies
Bij Medirisk hechten wij veel waarde aan transparantie en een constructieve samenwerking met patiënten en belangenbehartigers. Mede daarom hebben wij ervoor gekozen om medische adviezen, zij het onder bepaalde voorwaarden met onze wederpartijen te delen. Hier leest u welke voorwaarden dat zijn.
Onafhankelijk ervaringsonderzoek behandeling schadeclaim
Wij beseffen dat de behandeling van een schadeclaim behoorlijk belastend kan zijn voor u en uw naasten. Daarom werkt Medirisk voortdurend aan het verbeteren van de behandeling van schadeclaims. Samen met Centramed en VVAA, dat zijn twee andere verzekeraars van medische aansprakelijkheid, zijn wij een doorlopend onderzoek gestart naar de ervaring van u en andere patiënten met de behandeling van schadeclaims. Met uw ervaring kunnen wij de behandeling van schadeclaims nog verder verbeteren.
Het onderzoek wordt uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Q-Consult Insurance. Slachtofferhulp Nederland en Patiëntenfederatie Nederland zijn ook betrokken bij de opzet van het ervaringsonderzoek.
Anoniem onderzoek
U kunt per e-mail benaderd worden voor dit onderzoek. Uw antwoorden worden anoniem opgeslagen en zijn niet tot uw claimdossier te herleiden. Uw privacy is daarmee gewaarborgd. Uw antwoorden hebben geen invloed op de behandeling van uw schadeclaim.
Het onderzoek is begin 2021 gestart. Wilt u meer informatie? Stuur dan een mailtje naar ervaringsonderzoek@medirisk.nl