Bekijk de stappen
Hoe kan ik een claim indienen?
Als u door een medisch incident schade heeft ondervonden en de zorginstelling daarvoor aansprakelijk wilt stellen, komt er veel op u af. De procedure die volgt is misschien langer en complexer dan u in het begin verwacht. Daarom hebben wij voor u op deze pagina de belangrijkste stappen op een rij gezet.
U kunt ook de video hieronder bekijken. In de brochure Uw schadeclaim wat gebeurt ermee kunt u alles nog eens nalezen.
Stap 1
U dient een claim in
Uw zorginstelling is voor medische aansprakelijkheid verzekerd bij Medirisk. Dat betekent dat wij uw claim beoordelen. U vraagt zich misschien af wat er nu gaat gebeuren en hoelang het duurt voordat u duidelijkheid hebt. Vragen over uw persoonlijk dossier kunt u voorleggen aan uw belangenbehartiger. Heeft u die niet, neem dan contact op met uw schadebehandelaar bij Medirisk.
Stap 2
Informatie verzamelen
U heeft van uw zorginstelling twee formulieren ontvangen: een machtigingsformulier en een letselinformatie formulier. Met het machtigingsformulier geeft u Medirisk expliciet toestemming om uw gegevens op te vragen bij het ziekenhuis. Het letselinformatie formulier geeft ons meer informatie over uw situatie en letsel.
Uiteraard behandelen wij uw persoonlijke gegevens met de grootst mogelijke zorgvuldigheid en vertrouwelijkheid. Medirisk committeert zich ook aan de Gedragscode Verwerking Persoonsgegevens van het Verbond van Verzekeraars. In het privacy statement op medirisk.nl vindt u onder andere meer informatie over de persoonsgegevens die wij verzamelen. Wij leggen uit hoe wij uw persoonsgegevens gebruiken, hoe de gegevens zijn beveiligd, wie er toegang hebben en wat uw rechten zijn.
Stap 3
Persoonlijk gesprek
Als u er prijs op stelt en de aard van de claim er aanleiding toe geeft, komt één van onze medewerkers of een externe schadebehandelaar naar u toe voor een persoonlijk gesprek. U kan dan de motivatie van uw claim toelichten. We bespreken samen de claim en hoe de behandeling hiervan in zijn werk gaat.
Stap 4
Wij beoordelen uw claim
Een schadebehandelaar en een medisch adviseur beoordelen uw claim. Zij onderzoeken wat er is gebeurd. Op basis daarvan beoordelen zij of uw claim wordt toegekend of afgewezen. Wij werken daarbij volgens de gedragscode GOMA . Wij zijn ook ingeschreven in het Register Letselschade van de Letselschade Raad. Daarmee onderschrijven wij de gedragsregels van deze raad, die werkt met betrokken professionele partijen aan verbetering van het schaderegelingsproces bij letselschade. Dit alles in het belang van mensen met letselschade.
Binnen drie maanden nadat we de claim van uw zorginstelling hebben ontvangen, volgt een uitspraak over de aansprakelijkheid. Er zijn twee uitspraken mogelijk over uw claim: de aansprakelijkheid wordt erkend of afgewezen. U ontvangt hierover een brief van ons.
Stap 5
Uw claim wordt erkend
Aansprakelijkheid wordt erkend als:
1. uw arts verwijtbaar onzorgvuldig heeft gehandeld en
2. u aantoonbare schade heeft geleden en
3. de schade het directe gevolg is van het onzorgvuldig handelen van uw arts.
De hoogte van de vergoeding hangt af van verschillende omstandigheden, zoals de ernst van het letsel, uw leeftijd, inkomen en gezinssituatie. U kunt een voorschot op de schadevergoeding krijgen als u door het onzorgvuldig handelen van de zorgprofessional kosten heeft moeten maken. Dit gebeurt vooruitlopend op de definitieve vaststelling van de schade.
Stap 6
Uw claim wordt afgewezen
U heeft geen recht op schadevergoeding als uw schadeclaim wordt afgewezen. Dit is dus ook het geval als een zorgprofessional onzorgvuldig heeft gehandeld, maar de schade niet daardoor is veroorzaakt. Als u het niet eens bent met de afwijzing dan kunt u dit uiteraard aangeven. Wij adviseren u in dat geval uw inhoudelijke bezwaren in een brief of mail aan de schadebehandelaar kenbaar te maken. Er wordt dan nogmaals zorgvuldig naar uw claim gekeken.
Worden we het niet eens over de afwijzing van uw claim, dan kunt u het volgende overwegen:
in gezamenlijk overleg vraagt u een onafhankelijk deskundige uw claim opnieuw te beoordelen
u legt uw claim voor aan de Geschilleninstantie Zorginstellingen
u legt het besluit aan een rechter voor
Wij werken volgens de GOMA gedragscode. GOMA staat voor Gedragscode Openheid medische incidenten; betere afwikkeling Medische Aansprakelijkheid. De code stelt de patiënt centraal en is bepalend voor de manier waarop Medirisk en haar leden samenwerken. De GOMA 2022 streeft ernaar dat het proces van claimbehandeling voor zowel patiënten als de zorg verlenende instanties voortvarend, eerlijk en gedegen verloopt en is daarmee van groot belang voor de sector.
Wij zijn niet wettelijk verplicht om alle medische adviezen te delen. Maar we vinden transparantie en een goede samenwerking met patiënten en belangenbehartigers belangrijk. Daarom hebben we ervoor gekozen om onder bepaalde voorwaarden toch medische adviezen te delen. Hier leest u welke voorwaarden dat zijn.
Onafhankelijk ervaringsonderzoek behandeling schadeclaim
De behandeling van een schadeclaim kan behoorlijk belastend zijn. Daarom werkt Medirisk voortdurend aan het verbeteren van de behandeling van schadeclaims. Samen met Centramed en VVAA, dat zijn twee andere verzekeraars van medische aansprakelijkheid, zijn wij een doorlopend onderzoek gestart naar de ervaring van u en andere patiënten met de behandeling van schadeclaims. Met uw ervaring kunnen wij de behandeling van schadeclaims nog verder verbeteren.
Het onderzoek wordt uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Q-Consult Insurance. Slachtofferhulp Nederland en Patiëntenfederatie Nederland zijn ook betrokken bij de opzet van het ervaringsonderzoek.
Anoniem onderzoek
U kunt per e-mail benaderd worden voor dit onderzoek. Uw antwoorden worden anoniem opgeslagen en zijn niet tot uw claimdossier te herleiden. Uw privacy is daarmee gewaarborgd. Uw antwoorden hebben geen invloed op de behandeling van uw schadeclaim.
Het onderzoek is begin 2021 gestart. Wilt u meer informatie? Stuur dan een mailtje naar ervaringsonderzoek@medirisk.nl