Medirisk Focus 2025
Communicatie speelt belangrijke rol bij claims in de zorg
Uit de Medirisk Focus 2025 blijkt dat communicatie een factor kan zijn bij ongeveer een op de vijf claims in de zorg. Patiënten geven aan zich soms onvoldoende gehoord te voelen tijdens de medische behandeling of in het traject na een incident, wat mogelijk kan leiden tot een claim.

De Medirisk Focus analyseert jaarlijks de kosten van medische claims over een periode van vijf jaar bij zorginstellingen die aangesloten zijn bij Medirisk, de verzekering voor medische aansprakelijkheid en patiëntveiligheid. Elk jaar wordt een ander aspect belicht. Dit jaar lag de nadruk op de invloed van communicatie met de patiënt tijdens het claimtraject.
De ervaring van de patiënt
Uit onderzoek onder patiënten die een claim hebben ingediend, komt naar voren dat zij soms het gevoel hebben onvoldoende gehoord te zijn, niet betrokken te zijn geweest bij de besluitvorming en dat de communicatie tijdens de medische behandeling voor verbetering vatbaar is. Deze ervaringen komen vaker voor bij de disciplines diagnostiek en geboortezorg.
Daarnaast valt op dat claims die door patiënten zelf worden ingediend, vaak een gedetailleerdere beschrijving van hun beleving bevatten. Dit zou erop kunnen wijzen dat het werkelijke aandeel van communicatie gerelateerde aspecten mogelijk nog groter is.
Aandacht voor herstel
Patiënten dienen claims in om verschillende redenen, waaronder vertraging in de diagnose of behandeling, her-operaties, pijn, functiebeperkingen en psychische schade. Vooral subjectieve gevolgen zoals pijn en psychische schade worden soms onderschat, terwijl ze een aanzienlijke impact kunnen hebben op het leven van de patiënt.
“Elke claim, ongeacht of deze wordt erkend of niet, heeft gevolgen voor alle betrokkenen,” zegt Arnoud van Schaik, voorzitter raad van bestuur Medirisk. “Dit benadrukt het belang van een benadering die gericht is op herstel, waarbij we oog hebben voor zowel de materiële als de immateriële behoeften van iedereen die bij een claim betrokken is.”