Een andere kijk op medische aansprakelijkheid
De Medirisk Methode uitgelegd
Medirisk is een onderlinge verzekering voor medische aansprakelijkheid. Als verzekeraar van zorginstellingen hebben we samen met onze leden een unieke aanpak ontwikkeld: de Medirisk Methode
Deze aanpak zorgt in een vroeg stadium voor herstel van vertrouwen bij medische geschillen. Dit doen we met oog voor alle betrokkenen: de zorgverlener, de patiënt en familie en de zorginstelling.

De Medirisk Methode
In het kort
Wat we doen: een integrale werkwijze die incidentafhandeling, klachten en claims ontschot en stuurt op herstel van vertrouwen bij patiënt, naasten én zorgverleners.
Waarom we dit doen: jaarlijks krijgen 10.000 mensen te maken met een medisch incident; ruim de helft ervaart daarna extra problemen (o.a. psychisch/financieel) en kampt met PTSS-klachten. Patiënten zoeken naar erkenning van het leed en willen duidelijkheid over de afhandeling.
Onze werkwijze zorgt voor: minder impact en claimvrees, kortere trajecten, en een hoger leerrendement voor alle betrokkenen (met Nieuw Veiligheidsdenken).
Zo werken we (samen) – in 5 stappen
Vanaf het eerste moment krijgt de patiënt (en naasten) één aanspreekpunt. Iemand die bereikbaar is, vragen beantwoordt en overzicht houdt over het hele traject. Zorgverleners worden ook begeleid.
We brengen alle betrokkenen bij elkaar voor een herstelgesprek. Er is ruimte voor erkenning en uitleg over wat er is gebeurd, we maken heldere afspraken over het vervolg en leggen vaste contactmomenten vast zodat niemand in onzekerheid blijft.
Bij klachten, incidenten en claims zijn doorgaans verschillende afdelingen betrokken. Die komen regelmatig bij elkaar om te bespreken wat er speelt, taken te verdelen, koers te bepalen en waar nodig te schakelen met Medirisk.
Met Learning Teams en het Nieuw Veiligheidsdenken kijken we verder dan oorzaak en schuld. We halen patronen en sterke punten uit de praktijk naar boven, vertalen inzichten naar concrete verbeteringen en borgen die in beleid, scholing en werkprocessen.
De Medirisk Methode
Waarom deze aanpak bijzonder is
Eén aanpak, één regielijn
We ontschotten incidenten, klachten en claims in één samenhangend proces met gezamenlijke regie van instelling en Medirisk. Dat voorkomt dubbel werk, tegenstrijdige signalen en vertraging.
Herstelgericht en menselijk (conform GOMA 2022)
Persoonlijk contact, erkenning en duidelijke informatie staan centraal—met één contactpersoon en altijd een gesprek bij een klacht én claim. We hebben oog voor patiënt/naasten én voor zorgverleners.
Sneller duidelijkheid
Vroege triage, korte lijnen en gezamenlijke besluitvorming verkorten doorlooptijden; bij complexe situaties leveren we pragmatisch maatwerk.
Leren & verbeteren (Safety-II)
We kijken verder dan oorzaak en schuld. Met Learning Teams leren we van variatie in de dagelijkse praktijk en borgen verbeteringen in processen, scholing en beleid.

Wat kunt u verwachten bij een medische claim
Eerste triage & regie — de zorginstelling en Medirisk bepalen samen de route, afgestemd op de behoefte van patiënt en zorgverlener.
Behandeling claim — we zorgen voor de dekkingscontrole, medisch advies/expertdeskundige waar nodig, juridisch advies en standpuntvorming.
Afstemming & gesprek — (GOMA)-gesprek en afstemming over schadevergoeding of minnelijke regeling met oog voor de behoeften van alle betrokkenen.
Voor wie is de Medirisk Methode?
De Medirisk Methode is ontwikkeld met oog voor alle partijen die betrokken zijn bij een medische claim. We zijn er voor Ziekenhuizen, ZBC’s, HAP’s, GGZ en andere zorgaanbieders die impact willen verkleinen en vertrouwen centraal zetten. We zijn er voor bestuurders, juristen, klachtenfunctionarissen, VIM/veiligheidskundigen en medische staf die één samenhangende werkwijze zoeken.

Doe de scan
Herstelgerichte aanpak: hoe ver is uw organisatie?
Om zichtbaar te maken hoe ver uw organisatie is in dit proces, meten we veerkracht, toepassing van herstelgerichte elementen en efficiëntie van klacht- en claimafhandeling.
Wij laten zien waar uw organisatie nu staat en welke stappen u kunt zetten om in de toekomst nog herstelgericht(er) te werken.
Veelgestelde vragen
We combineren incidenten, klachten en claims in één regielijn, starten eerder met persoonlijk contact en herstel, en sturen actief op leren en het verbeteren van patiënt veiligheid in plaats van enkel een dossierafhandeling.
Ja. We verbinden bestaande processen en rollen, en helpen om overleg en regie te bundelen.
Meer houvast, sneller contact en een vast aanspreekpunt. Zodat de zorgverlener zich op zijn werk kan richten.
Ja. We plannen een start-workshop, zetten casemanagement en overlegstructuur op en stemmen maatwerk af per locatie.
Via het structurele overleg, Learning Teams-rapportages en korte ‘what-went-well/what-to-watch’ updates voor teams en bestuur.
Over Medirisk
Zonder winstoogmerk, mét een missie.
Wist u dat Medirisk opereert zonder winstoogmerk? Alles wat we doen, draait om het verbeteren van patiëntveiligheid en het ondersteunen van zorgorganisaties en zorgprofessionals. Lees meer over Medirisk.
Geïnteresseerd in onze werkwijze?
Meer weten over onze aanpak en wat we voor uw organisatie kunnen betekenen? Astrid Ferwerda, onze manager Ledenadvies, neemt graag contact met u op. Laat u gegevens hieronder achter.