Home / Medirisk Methode

De Medirisk Methode uitgelegd

Medirisk is een onderlinge verzekering voor medische aansprakelijkheid. Als verzekeraar van zorginstellingen hebben we samen met onze leden een unieke aanpak ontwikkeld: de Medirisk Methode

Deze aanpak zorgt in een vroeg stadium voor herstel van vertrouwen bij medische geschillen. Dit doen we met oog voor alle betrokkenen: de zorgverlener, de patiënt en familie en de zorginstelling.

Zo werken we (samen) – in 5 stappen

1) Eén aanspreekpunt

Vanaf het eerste moment krijgt de patiënt (en naasten) één aanspreekpunt. Iemand die bereikbaar is, vragen beantwoordt en overzicht houdt over het hele traject. Zorgverleners worden ook begeleid.

2) Herstelgesprek & behoeften

We brengen alle betrokkenen bij elkaar voor een herstelgesprek. Er is ruimte voor erkenning en uitleg over wat er is gebeurd, we maken heldere afspraken over het vervolg en leggen vaste contactmomenten vast zodat niemand in onzekerheid blijft.

3) Gezamenlijke regie

Bij klachten, incidenten en claims zijn doorgaans verschillende afdelingen betrokken. Die komen regelmatig bij elkaar om te bespreken wat er speelt, taken te verdelen, koers te bepalen en waar nodig te schakelen met Medirisk.

5) Leren & verbeteren

Met Learning Teams en het Nieuw Veiligheidsdenken kijken we verder dan oorzaak en schuld. We halen patronen en sterke punten uit de praktijk naar boven, vertalen inzichten naar concrete verbeteringen en borgen die in beleid, scholing en werkprocessen.

Waarom deze aanpak bijzonder is

Eén aanpak, één regielijn

We ontschotten incidenten, klachten en claims in één samenhangend proces met gezamenlijke regie van instelling en Medirisk. Dat voorkomt dubbel werk, tegenstrijdige signalen en vertraging.

Herstelgericht en menselijk (conform GOMA 2022)

Persoonlijk contact, erkenning en duidelijke informatie staan centraal—met één contactpersoon en altijd een gesprek bij een klacht én claim. We hebben oog voor patiënt/naasten én voor zorgverleners.

Sneller duidelijkheid

Vroege triage, korte lijnen en gezamenlijke besluitvorming verkorten doorlooptijden; bij complexe situaties leveren we pragmatisch maatwerk.

Leren & verbeteren (Safety-II)

We kijken verder dan oorzaak en schuld. Met Learning Teams leren we van variatie in de dagelijkse praktijk en borgen verbeteringen in processen, scholing en beleid.

Wat kunt u verwachten bij een medische claim

Eerste triage & regie — de zorginstelling en Medirisk bepalen samen de route, afgestemd op de behoefte van patiënt en zorgverlener.
Behandeling claim — we zorgen voor de dekkingscontrole, medisch advies/expertdeskundige waar nodig, juridisch advies en standpuntvorming.
Afstemming & gesprek — (GOMA)-gesprek en afstemming over schadevergoeding of minnelijke regeling met oog voor de behoeften van alle betrokkenen.

Voor wie is de Medirisk Methode?

De Medirisk Methode is ontwikkeld met oog voor alle partijen die betrokken zijn bij een medische claim. We zijn er voor Ziekenhuizen, ZBC’s, HAP’s, GGZ en andere zorgaanbieders die impact willen verkleinen en vertrouwen centraal zetten. We zijn er voor bestuurders, juristen, klachtenfunctionarissen, VIM/veiligheidskundigen en medische staf die één samenhangende werkwijze zoeken.

Herstelgerichte aanpak: hoe ver is uw organisatie?

Om zichtbaar te maken hoe ver uw organisatie is in dit proces, meten we veerkracht, toepassing van herstelgerichte elementen en efficiëntie van klacht- en claimafhandeling.

Wij laten zien waar uw organisatie nu staat en welke stappen u kunt zetten om in de toekomst nog herstelgericht(er) te werken.

Naam*

Veelgestelde vragen

Wat is het verschil met traditioneel claimmanagement?

We combineren incidenten, klachten en claims in één regielijn, starten eerder met persoonlijk contact en herstel, en sturen actief op leren en het verbeteren van patiënt veiligheid in plaats van enkel een dossierafhandeling.

Sluit de Medirisk Methode aan op onze klachtenregeling en calamiteitenprocedure?

Ja. We verbinden bestaande processen en rollen, en helpen om overleg en regie te bundelen.

Wat betekent de Medirisk Methode voor onze zorgverleners?

Meer houvast, sneller contact en een vast aanspreekpunt. Zodat de zorgverlener zich op zijn werk kan richten.

Kunnen we meteen starten met deze methode?

Ja. We plannen een start-workshop, zetten casemanagement en overlegstructuur op en stemmen maatwerk af per locatie.

Hoe delen we leerpunten organisatiebreed?

Via het structurele overleg, Learning Teams-rapportages en korte ‘what-went-well/what-to-watch’ updates voor teams en bestuur.

Zonder winstoogmerk, mét een missie.

Wist u dat Medirisk opereert zonder winstoogmerk? Alles wat we doen, draait om het verbeteren van patiëntveiligheid en het ondersteunen van zorgorganisaties en zorgprofessionals. Lees meer over Medirisk.

Geïnteresseerd in onze werkwijze?

Meer weten over onze aanpak en wat we voor uw organisatie kunnen betekenen? Astrid Ferwerda, onze manager Ledenadvies, neemt graag contact met u op. Laat u gegevens hieronder achter.

Naam*