Leren van incidenten staat centraal bij Medirisk
Column: Het is onze overtuiging …
De afgelopen periode hebben mijn collega Klaas Johan en ik weer veel leden bezocht. Tijdens deze bezoeken bespreken we zowel de actuele ontwikkelingen bij onze leden als bij Medirisk zelf.

Veelbesproken onderwerpen zijn onder andere de financiële situatie, personeelstekorten, zorginkoop en de stijgende kosten van ziekenhuiszorg. Ook kwaliteit van zorg en (patiënt)veiligheid zijn vaste gespreksonderwerpen.
Bij Medirisk zien we gelukkig slechts het topje van de ijsberg als het om incidenten gaat. Sinds 2013 daalt het aantal claims gestaag. Het absolute aantal valt ook mee. Dat is goed nieuws, want het bevestigt dat de zorg in Nederland van zeer hoog niveau is. Onze leden zetten zich daar dagelijks met hart en ziel voor in.
Menselijk verhaal
Toch schuilt achter iedere claim een menselijk verhaal. Een patiënt bij wie iets misging, of van wie de behandeling anders uitpakte dan gehoopt. Soms ging er daadwerkelijk iets fout, soms liep het anders dan verwacht.
Bij onze leden wordt veel werk verzet door betrokken zorgprofessionals en afdelingen zoals kwaliteit en veiligheid. Zij spelen een cruciale rol in het continu leren van incidenten, klachten en claims.

Gesprek
We zien dat een tijdig gesprek met de patiënt een groot verschil kan maken in de afhandeling van een claim. Wat heeft de patiënt nodig? Wat heeft de zorgprofessional nodig? Hoe kunnen we de impact beperken of zelfs voorkomen?
Medirisk Methode
Om dit werkbaar te maken in de praktijk hebben we de Medirisk Methode. We ondersteunen instellingen én onszelf bij het zetten van de benodigde stappen. We brengen mensen samen, stemmen de aanpak op maat af en leren gezamenlijk. Werkt dat? Wij hebben de overtuiging van wel – en we gaan het ook aantoonbaar maken.
Daarom gaan we samen met een aantal leden onze aanpak verder toetsen. We onderzoeken of onze werkwijze niet alleen merkbaar, maar ook meetbaar effect heeft.
Ik houd je op de hoogte!
Wil je meer weten over de MediRisk Methode? Neem dan gerust contact op!