Elke HAP zou zich moeten aansluiten bij het Medirisk HAP-collectief
Betere kwaliteit, lagere kosten
Jan Schaart is lid van de Raad van Bestuur van Dokter Drenthe, waar hij onder andere verantwoordelijk is voor spoedzorg en kwaliteit. Dankzij zijn uitgebreide ervaring in de zorg is Schaart goed op de hoogte van de uitdagingen die deze sector met zich meebrengt. Sinds eind 2020 is Dokter Drenthe aangesloten bij het Medirisk HAP-collectief.
Wie is Dokter Drenthe?
Dokter Drenthe is de regio-organisatie voor Drentse huisartsen. In 2020 zijn zij gefuseerd vanuit Huisartsenzorg Drenthe (HZD) voor ketenzorg en Centrale Huisartsendienst Drenthe (CHD) voor de spoedzorg. Dokter Drenthe organiseert de huisartsenzorg in Drenthe en helpt Drentse huisartsenpraktijken toekomstbestendig te maken. Dit doet zij in nauwe samenwerking met huisartsen. Van de 240 Drentse huisartsen zijn meer dan 60 huisartsen actief als kaderarts, lid van een werkgroep of (regio)bestuur. Dokter Drenthe ondersteunt hen in het optimaliseren van de praktijkvoering en de uitvoering van het Integraal Zorgakkoord.
Zorg voor de toekomstbestendige huisartsenzorg
De grootste uitdaging voor Dokter Drenthe is het zorgen voor toekomstbestendige huisartszorg. Schaart: “Dagpraktijken en spoedzorg kampen beide met hoge belasting. Het zijn communicerende vaten; hoe beter de dagpraktijk functioneert, des te minder belasting dat geeft op de spoedzorg. Zo varieert het percentage patiënten in Drenthe dat jaarlijks een beroep doet op de huisartsenpost per dagpraktijk tussen 3% en 19%.
Verlaging druk door digitalisering
Hoe we zorgen voor verlaging van die druk? Naast het zo goed mogelijk vorm geven van de inhoudelijke processen speelt digitalisering een grote rol. Bij een groot deel van de vragen die in de avond-, weekend- en nachtzorg (ANW) op de posten terecht komen, is geen sprake van spoed. Het zijn wél zorgvragen waar inwoners mee zitten. De inzet is digitaal afhandelen van deze vragen. Op dit moment doet Dokter Drenthe bijvoorbeeld een pilot via spreekuur.nl, een online tool waarmee deze vragen in de ANW worden opgepakt en zo mogelijk digitaal worden afgehandeld. Hierbij kan een huisarts zo nodig chatten of geüploade foto’s beoordelen”.
Toch een diagnose gemist?
Schaart: “De huisartsenzorg in Nederland is goed georganiseerd. De eerste lijn handelt 80% van alle spoedvragen zelf af. Helaas kan het gebeuren dat niet de goede diagnose wordt gesteld. Als dit vergaande consequenties heeft voor een patiënten, is het belangrijk om zorgvuldig te handelen. Bij onze vorige verzekeraar werd dat proces erg gejuridiseerd. Een kleine analyse liet zien dat een groot deel van de premie besteed werd aan juridische procedures. Medirisk heeft een andere benadering: inhoudelijk, korte lijnen, snel overleggen, minder gejuridiseerd. De insteek is nadrukkelijk dat de premiegelden terecht komen waar deze thuishoren: bij de patiënt of nabestaanden”.
Aandacht voor alle betrokkenen
Schaart: “Medirisk heeft aandacht voor alle betrokkenen bij een incident, de patiënt of nabestaanden krijgen meer gerichte aandacht. In gesprek komen en blijven kijken of het inhoudelijk kan worden opgelost zijn van belang. En eerder excuses aanbieden.
De hele visie en aanpak van Medirisk spreken ons erg aan. Inhoudelijk goed en snel, waardoor het goede gesprek plaatsvindt en we eerder komen tot een bevredigende oplossing. De mensen van Medirisk schakelen anders, de communicatie vindt plaats vanuit een inhoudelijk perspectief. Geld is minder belangrijk, procesverbetering speelt een grote rol. Onze ervaring: de reële schade wordt vergoed. Betere kwaliteit leidt tot lagere kosten.”
Sluit je aan!
Schaart is te spreken over de ‘Medirisk-methode: “Ik snap niet dat nog niet alle huisartsenposten zich hebben aangesloten. Dat geldt ook voor ziekenhuizen, ook daar is het goed afhandelen van een klacht of claim een belangrijk onderwerp.”
Wil je meer weten over de ervaring met Medirisk? Jan Schaart is graag bereid om vragen van collega-huisartsenorganisaties te beantwoorden.