Advocaat bij Medirisk: werken met je hart

Marlous van Gool, Anika Mulder en Lenore Beij zijn advocaat bij Medirisk. Marlous en Anika zijn al 13 jaar onderdeel van het team, terwijl Lenore in 2024 is toegetreden. Samen vertellen ze over hun unieke aanpak en ambities.

Een sterk team met verschillende kwaliteiten

Binnen het team heeft ieder zijn eigen kracht. Anika duikt in de grote en beleidsmatige zaken. Zij vindt het heerlijk om in de literatuur te grasduinen en spit alles tot op de bodem uit. Marlous is de pragmaticus, houdt van het adhoc-gevoel, het schakelen. Zij procedeert meer en houdt van de rush van de kortere, snellere zaken. Opladen voor de zitting en gaan. Lenore zit daar precies tussenin. Zij kan zich helemaal verliezen in jurisprudentie. Maar ze kan ook heel erg genieten van hup, gaan!

“Qua karakter zijn we verschillend, maar we kunnen het goed met elkaar kunnen vinden. We houden elkaar scherp. We hebben hetzelfde doel, met de blik vooruit.

Daarnaast zijn we alle drie pragmatisch, met ieder een eigen aanpak. Samen bepaal je de juiste weg. Alles gaat in harmonie, doordat er geen andere belangen spelen dan het vinden van een passende oplossing”.

Alle belangen wegen mee

“Het belangrijkste doel in ons werk is conflictbemiddeling. Het vinden van een efficiënte en voortvarende manier om procedures te voorkomen. Als advocaat bij Medirisk is het belangrijk dat procederen niet bovenaan ons lijstje staat.

Per zaak kijken we naar de beste manier om die casus tot een goed einde te brengen. Daarbij nemen we alle belangen in ogenschouw, die van de patiënt, van het ziekenhuis, van de arts en van Medirisk”.

Een andere aanpak dan de traditionele advocatuur

“Werken bij Medirisk verschilt aanzienlijk van werken bij een traditioneel advocatenbureau, waar elk uur een factuur oplevert. Bij ons werkt het anders: we zijn in loondienst. Onze focus ligt op het vlottrekken van vastgelopen dossiers. Het grootste verschil met de traditionele advocatuur is dat ons persoonlijke belang geen rol speelt.

De focus ligt volledig op de belangen van de betrokken partijen. Dit maakt werken bij Medirisk bijzonder. Als advocaat ben je onafhankelijk, ook van je werkgever. Natuurlijk is er altijd een spanningsveld, maar die onafhankelijkheid maakt het mogelijk om je te richten op wat het beste is voor zorgverleners, ziekenhuizen en patiënten. Je zoekt naar een oplossing die voor iedereen acceptabel is.

Om een oplossing te vinden is het soms nodig om te procederen. Maar in veel gevallen komt het niet tot een rechtszaak. Als partijen zich hebben ingegraven, word je ingeschakeld om te kijken of je ze weer aan tafel kunt krijgen. Naast het juridische aspect spelen ook people skills een grote rol. Je werkt immers met mensen”.

Waarom Medirisk kiest voor eigen advocaten: oplossingen op maat, zonder drempels

“Medirisk heeft advocaten in dienst, zodat we in elke fase van een zaak kunnen bijspringen. Wij hoeven niet te wachten tot het uitmondt in een procedure. We kunnen al in een vroeg stadium betrokken worden en afspraken op maat maken. Het proces is laagdrempelig en we kunnen snel actie ondernemen, zonder dat dit meteen financiële gevolgen heeft.

Ons enige belang is het oplossen van de zaak. We willen dat de patiënt verder kan met zijn leven en dat ook de arts het achter zich kan laten. Niemand is gebaat bij ellenlange procedures.

Bovendien staan we bij Medirisk met onze voeten in de klei. Je weet precies wat er speelt. Je zwemt mee in de vijver, kent de belangen en je weet wat er speelt op de vloer. We kunnen altijd de telefoon pakken en overleggen: kunnen we niet een andere route kiezen dan procederen? Kunnen we bijvoorbeeld mediation inzetten? Want bij een rechtszaak is er vaak één winnaar en één verliezer. Bij ons hebben we veel meer vrijheid om naar een oplossing te zoeken die voor alle partijen acceptabel is”.

Oplossingsgericht met oog voor alle betrokkenen

“Wij zijn binnen de juridische kaders pragmatischer en oplossingsgerichter dan de gemiddelde advocaat. We denken creatief, schakelen snel en hebben meer middelen tot onze beschikking dan alleen procederen. We richten ons niet enkel op de uitkomst, maar ook op het proces, de kansen en wat het meeste recht doet aan de situatie. Daar kunnen we flexibel op inspelen.

Bij ons speelt de patiënt duidelijk een rol. In de traditionele advocatuur wordt de patiënt vaak gezien als de tegenpartij, bij ons is dat niet het geval. De patiënt is de klant van het ziekenhuis, je hebt de zaak niet gewonnen als de patiënt zich ellendig voelt. Wij geloven in het opbouwen van relaties, want achter elke zaak staat een mens. We zoeken naar wat we gemeen hebben, niet naar wat ons verdeelt. Zo bouwen we een solide basis.

Wat ons werk interessant maakt, is de zoektocht naar een oplossing in complexe situaties. Als het tot een rechtszaak komt, zal de rechter uiteindelijk oordelen: fout of niet fout, aansprakelijk of niet aansprakelijk. De winnaar is blij, maar de verliezer heeft verloren. Daarom wordt er bij ons veel geschikt.

De beste oplossing is vaak een snelle, pragmatische oplossing waar iedereen tevreden mee is. Voor de traditionele advocaat is een goede oplossing meestal de overwinning voor zijn cliënt. Maar als je met artsen spreekt, merk je dat zij niet uit zijn op ‘winnen’. Er spelen vaak schrijnende verhalen aan de andere kant. Dat mag nooit uit het oog worden verloren. Wij kunnen in ons werk veel meer met ons hart werken”.

De uitdaging van procederen met oog voor herstel

“Onze grootste uitdaging is dat je soms zelf moet procederen om een zaak vlot te trekken. Het is onaangenaam om de patiënt een procedure aan te doen. Terwijl dat soms de enige manier is om duidelijkheid te krijgen, om verder te kunnen. De arts moet door, het ziekenhuis moet door en de patiënt en familie ook. De uitdaging is hoe je dat op zo’n manier doet dat de patiënt zich niet aangevallen voelt. Uiteindelijk is het heel herstelgericht, maar het kan anders overkomen.

Waar we voorheen nooit zelf procedeerden, doen we dit nu soms wel. Altijd met het oog op herstel en het belang om de discussie voor alle partijen te beslechten”.

Ambities: herstelgericht met aandacht voor de mens

“Wij dragen actief bij aan herstelgerichte dienstverlening. Hoe kunnen we het proces voor iedereen fijner, beter en sneller maken? Onze gezamenlijke passie is om empathisch en snel tot een goed resultaat te komen voor zowel de patiënt als de arts. We hebben niet alleen de ambitie, maar we kúnnen het ook echt.

In de toekomst laten we graag zien dat we de doorlooptijden hebben verkort, door meer te procederen en mediation effectiever in te zetten. We geloven sterk dat dit uiteindelijk ook kostenbesparend is.

Daarnaast willen we meer bewustzijn creëren bij zowel patiënten als advocaten dat we te maken hebben met mensen. Artsen zijn geen machines en soms loopt het anders dan gewenst. Als er iets misgaat, zijn er altijd twee slachtoffers.

Kortom, we willen dat mensen weten dat als ze bij Medirisk komen, er op een zuivere, zorgvuldige manier wordt gekeken naar hoe we een zaak efficiënt en met empathie tot een goed einde kunnen brengen. Zodat iedereen verder kan met zijn leven”.